T-155 FIRTINA K/M Obüsleri İçin Alternatif Güç Paketi Önerisi

T-155 FIRTINA K/M Obüsleri İçin Alternatif Güç Paketi Önerisi

Ukrayna Devlet Savunma Sanayi işletmesi olan Ukroboronprom’un  Türkiye temsilcisi Delta Defence Savunma Sanayi Firması, 155mm, 52 kalibre T-155 FIRTINA Kundağı Motorlu Obüslerine yönelik 1.050bg güç kapasiteli 5TDFMA-1 Dizel Motoru ve 7 ileri 1 geri vitese sahip Otomatik Transmisyondan oluşan alternatif güç paketi çözümünü geçtiğimiz Mart ayı içinde kamuoyu ile paylaştı. 
Dergimize konuşan Delta Defence Savunma Sanayi Firması Genel Müdürü Serdar ÖZYURT, T-155 FIRTINA K/M Obüsüne uygun 5TDFMA-1 Motorlarının 2o16 yılı sonundan itibaren İstanbul’daki depolarında muhafaza edildiğini ve istenildiği zaman sevk edilmeye hazır durumda olduklarını kaydetti. ÖZYURT konuyla ilgili olarak şu bilgileri verdi, “15 Ocak 2o17 tarihinde MKEK Genel Müdürü Ahmet TAŞKIN ve ekibinin katılımıyla Ankara’da gerçekleştirdiğimiz toplantıda elimizde mevcut olan 5TDFMA-1 Motorlarının yapılacak bir takım revizyon çalışmasıyla T-155 Fırtına K/M Obüsüne uyumlu hale gelebileceğini ve bu sayede FIRTINA Obüslerinin ihracatı konusunda mevcut tüm engellerin ortadan kalkacağını tüm detayları ile kendilerine anlattık. Kurum yetkilileri de bu sayede başta dost ve kardeş ülke Azerbaycan olmak üzere mevcut ve gelecekteki siparişlerin hızlı bir şekilde teslim edilebilecek olmasını duymaktan çok mutlu olduklarını belirttiler.” Geçen süre zarfında MKEK’ndan herhangi bir olumlu, olumsuz yanıt alamadıklarını belirten ÖZYURT, “Devletimiz ve kardeş ülke Azerbaycan için her türlü desteği vermeye hazırız. Bu konuda devletimizden görev bekliyoruz” diye konuştu.

Ukroboronprom Kimdir?
Ukrayna Cumhurbaşkanı’nın kararı üzerine 2o1o yılında kurulan Ukroboronprom işletmesi, Ukrayna’daki silah sanayi kompleksini oluşturan 112 şirketi çatısı altında toplamıştır.

T-155 FIRTINA K/M Obüsü

Hatırlanacağı üzere 2oo4-2o14 arasında TSK için 1’inci Ana Bakım Merkezi Komutanlığı [ABMK]’nda toplamda 281 FIRTINA K/M Obüs üretimi gerçekleştirilmiş olup, 281 Obüsün tamamı Türkiye’de üretilirken iki ülke arasında imzalanan anlaşma uyarınca ilk 6o Obüste kullanılan Silah Sistemi ile bazı ekipman Güney Kore’den tedarik edilmişti. TSK’nin ihtiyacı kapsamında 2o17 yılında T-155 FIRTINA K/M Obüsünün iyileştirilmiş versiyonu olan FIRTINA-2 K/M Obüslerinin seri üretimine başlanılacaktır.
Ülkemizin özgün tasarım ilk kundağı motorlu topçu sistemi olan T-155 FIRTINA K/M Obüs Sistemleri Alman MTU Firması ürünü bir dizel motor ve ABD’nde yerleşik Allison Transmission Firması ürünü otomatik transmisyondan oluşan güç paketi ile donatılmıştır. T-155 FIRTINA K/M Obüs Sistemlerinin ilk ihracat müşterisi 2o1o yılında 36 adetlik bir sipariş veren Azerbaycan olmuş ancak Almanya’nın Azerbaycan ile Ermenistan arasındaki Yukarı Karabağ meselesini bahane ederek güç paketinin ihracatı için gerekli lisansı vermemesi üzerine söz konusu satış gerçekleştirilememişti.


Delta Defence Savunma Sanayi’nin Alternatif Güç Paketi Çözümü

Firma tarafından önerilen alternatif güç paketi; Motor ve Transmisyon, Entegre Lojistik Destek Sistemi, Fikri ve Sınai Haklar ve Lisans Kullanımı ve Yerli Üretim ve Millileştirme başlıklarından oluşmaktadır.  

A.Motor ve Transmisyon
T-155 FIRTINA K/M Obüsleri Allison X1100-5 Tam Otomatik Transmisyon ile eşleştirilmiş 1.ooobg kapasiteli MTU-881 KA-500 Dizel Motoru sayesinde yüksek hareket kabiliyetine sahiptir. Toplam ağırlığı 47 ton, azami hızı 66km/s olan T-155 FIRTINA K/M Obüsü 8m çapındaki bir daire içinde nokta dönüşü yapabiliyor ve %6o meyilli rampaya çıkıp, %3o meyilli bir rampadan inebiliyor. Güç ağırlık oranı 21bg/ton olan FIRTINA K/M Obüsü dışarıdan monte edilmiş 12 adet hidro-pnömatik süspansiyon ünitesi ve tekerlerinden oluşan gelişmiş süspansiyon sistemi sayesinde engebeli arazi dahil her türlü arazide rahatça harekat icra edebilmektedir. Motor ve transmisyona yönelik bakım, onarım ve idame kabiliyeti için gerekli alt yapı zaman içinde tesis edilmiş ve insan gücü yetiştirilmiştir.
FIRTINA K/M Obüsleri için önerilen alternatif güç paketi çözümü 5TDFMA-1 Dizel Motoru ve Otomatik Transmisyondan oluşmaktadır. 1.05obg kapasiteli 5TDFMA-1 Dizel Motoru; 5 silindirli, 2 zamanlı, karşı pistonlu (toplamda 1o piston), yatık motor yapısında, turboşarjlı, doğrudan hava soğutma fanlı bir motordur. 5TDFMA-1 Dizel Motorunun başlıca avantajı; +55 °C hava sıcaklığında ve yüksek irtifalarda dahi tam güç kapasitesini kaybetmeden [derating] göreve edebilmesidir. 1,08okg ağırlığındaki5TDFMA-1 Dizel Motoru 581mm genişliğinde, 955mm yüksekliğinde ve 1.413mm uzunluğunda olup yakıt sarfiyatı 165gr/bg saat olarak verilmektedir. Azami devir gücü 2,85orpm verilen motorun azami tork değeri ise 233kg.mt’dir.
Güç paketinde kullanılan motora akuple transmisyon; hidrolik kontrollü mekanik, eşeksenli olarak takviye edilmiş son tahrikli iki dişli kutusu ile 7 ileri ve 1 geri vitese sahiptir. Motor üzerine kurulumu yapılmış olarak üretilmektedir. Dolayısıyla ayrıca motor-transmisyon entegrasyonuna ihtiyaç duyulmamaktadır. Önerilen güç paketinin 45 ton ağırlığında bir zırhlı aracı 65km süratle 5ookm menzile ulaştırabileceği ifade edilmektedir.
Önerilen güç paketinin mevcut güç paketine kıyasla sunmuş olduğu başlıca teknik ve lojistik avantajlar Delta Defence Savunma Sanayi Firması tarafından şu şekilde sıralanmıştır:
Mevcut MTU-881 KA-500 Dizel Motoruna kıyasla daha düşük devirlerden itibaren sürekli yüksek tork üretebilmesi,
Hareketli parçalarının daha az olması sayesinde [2 zamanlı] bakım onarım aralıklarının uzun olmaması [BTBF olarak uzun bakım aralığı ve yüksek güvenilirlik imkanı sağlaması],
Motorun küçük hacimli olması nedeniyle entegre edildiği araçta diğer ihtiyaçlar için ilave hacim yaratması, motorun araç dışına alınmasında basitlik ve zaman tasarrufu sağlaması ve çalışma alanının rahat olmasına imkan tanıması,
7 ileri ve 1 geri otomatik transmisyona sahip olması nedeniyle çok seri ve sarsıntısız sürat geçişlerine imkan vermesi,
Gürültü ve ses seviyesinin düşük olması, yeni yapılan geliştirmeler ile egzoz gazlarının emisyonunun düşük olması,
Üzerinde bulunan starter jeneratör ile 2okW ilave güç üretmesi,
Yüksek irtifalarda güç kaybı olmadan azami gücün kullanımına devam edilebilmesi,
Obüsün/Tankın motor bölümüne su girmesine rağmen çalışma devam edebilmesi, elektronik parçalarının az olması [Obüsün/Tankın hava alıklarına ayrıca su damperleri monte edilmektedir],
Yedek parça ve bakım onarım imkanlarının hiç bir kısıtlamaya tabi olmaması,
Yedek parçaların yurt içinde üretiminde hiç bir sıkıntı yaşanmayacağı, bu hususta gerekli bilgi, belge ve dokümanlara ulaşmada sadelik ve kolaylık sağlanması,
Motorun yurt içinde geliştirilmesine yönelik bir kısıtın olmaması,
Tedarik maliyeti olarak rakiplerine kıyasla çok daha düşük seviyede olması.

B.Entegre Lojistik Destek Sistemi
Bu çerçevede Türk Silahlı Kuvvetleri [TSK]’nin halen uygulamakta olduğu sistem kapsamında;
Eğitim [Kullanıcı ve her kademe bakım personeli için]
Dokümantasyon [Kullanıcı ve her kademe bakım personeli için]
Yedek Parça Desteği
Malzeme Kodlandırma
Malzeme Paketleme
Depolama
ile ilgili tüm hususlar için destek sağlanacağı ifade edilmiştir.

C.Fikri ve Sınai Haklar ve Lisans Kullanımı
Verilen bilgiye göre bu başlıkta belirtilen hakların tasarım sahibi ülke/firma da kalması kaydıyla, söz konusu motor ve transmisyonun üçüncü ülkelere satışında kısıtlama olmayacaktır.

D.Yerli Üretim ve Millileştirme
Delta Defence Savunma Sanayi Firması, talep edildiği taktirde bu model veya diğer model dizel motor ve güç paketlerinin Türkiye’de üretimi için uygun görüş verildiği taktirde, üniversiteler ve ArGe kuruluşları ile birlikte çalışmaya hazır olduklarının altını çizmiştir.


 

 

MÖNCH TÜRKİYE YAYINCILIK

Hoşdere Caddesi, Halit Ziya Sokak,
No: 26/9 Çankaya 06540
Ankara / Türkiye
Tel: +[90-312] 441 93 54
Fax: +[90-312] 439 57 24

BİZİ TAKİP EDİN

BLOG

Designed by Etkileşim Grafik Tasarım | Powered by AdaNet