Airbus TMB 2o16 Etkinliğine A400M Atlas Uçağı Damga Vurdu

AIRBUS Defence & Space [Savunma ve Uzay/ADS] bünyesinde yer alan dört iş kolundan birisi olan Military Aircraft [Askeri Hava Araçları, eski adı Airbus Military]; yürütmekte olduğu A400M, A330 MRTT, C295 ve CN235 Uçakları ile sivil/ticari ve askeri maksatlı İnsansız Hava Araçları [İHA] Programlarında yaşanılan son gelişmeleri kamuoyu ile paylaşmak ve Airbus Group bünyesinde yer alan Airbus Helicopters [eski Eurocopter]’in Münih ile Nuremberg arasında yer alan Donauwörth şehrindeki üretim tesislerini ve burada yürütülen helikopter programlarını basın mensuplarına tanıtmak üzere 2o-21 Haziran 2o16’da iki günlük bir basın turu düzenledi.

ADS Military Aircraft tarafından geleneksel olarak her yıl düzenlenen Sektörel Basın Brifingi 2o16 [Trade Media Briefing 2o16/TMB‘16] etkinliğine bu yıl dünya genelindeki 19 ülkeden aralarında Savunma ve Havacılık Dergisinin de bulunduğu büyük bir basın grubu katılmıştır. Bu yıl 7ncisi düzenlenen etkinliğe diğerlerinden farklı olarak İspanya’daki tesisler yerine uydular için güneş panellerinin üretimi, roket motorlarının tasarım, geliştirme ve üretimi, Ariane 5 Uydu Fırlatma Aracı [SLV]’nın yanma odalarının üretimi ve Hubble Uzay Telekopu’nun yerini alacak NASA’nın James Webb Uzay Teleskopu’nda yer alacak Yakın Kızılötesi Spektrometre [NIRSpec] üretimi ile adını duyuran Ottobrunn, Münih’teki ADS Genel Merkezi ev sahipliği yapmış ve ilk kez Donauwörth şehrindeki Airbus Helicopters tesisleri ve burada yürütülen çalışmalar da etkinlik programına dahil edilmiştir.

Etkinliğin açılış konuşması Airbus Defence & Space’in yeni atanan Yürütmeden Sorumlu Yöneticisi [CEO] Dirk HOKE tarafından gerçekleştirildi. Konuşmada KİRK, ADS olarak daha çevik olmaları ve daha hızlı hareket etmeleri gerektiğine dikkat çekti ve “Yürüttüğümüz işleri hızlandırmalı ve yenilikçi fikirleri işimize entegre etmeyi öğrenmeliyiz. İşlerimizi teknoloji yoluyla nasıl büyütebileceğimiz konusunda çalışmalar yapıyoruz. Geleneksel faaliyet alanımız olan askeri hava araçlarına daha fazla odaklanmak, çalışmalarımızı hızlandırmak ve büyütmek zorundayız.”

ADS Military Aircraft Başkanı Fernando ALONSO ise konuşmasında her ne kadar kendi ulaştırma uçağını üretebilme kabiliyetine sahip olsa da ABD pazarının da hedef pazarları arasında yer alacağını, ancak bugün için hedef pazarları olmadığını kaydetti. Önümüzdeki 3o yıl içinde en az ilave 2oo A400M satışının gerçekleştirileceğine olan inancını tekrarlayan ALONSO, bu kapsamda ABD’nin en büyük müstakbel müşterilerinden biri siolabileceğini söyledi. Önümüzdeki günlerde bir A400M Atlas Stratejik Ulaştırma Uçağı’nın Washington DC’ye uçurularak burada ABD Hava Kuvvetleri yetkililerine tanıtılması gündemde. ABD’nden sipariş alınması durumunda ise Mobile, Alabama’da bulunan ve A320 yolcu uçaklarının üretiminin gerçekleştirildiği yüksek teknoloji üretim tesisinin A400M üretiminde kullanılabileceği değerlendirilmektedir. Halen A400M üzerinde kayda değer oranda ABD ürünü malzeme/ekipman kullanıldığına dikkat çeken ALONSO, kesin siparişin verilmesi durumunda uçaktaki ABD ürünü parça ve ekipman sayısının/oranının daha da yukarılara çıkabileceğine işaret etti.

İhracat kampanyalarının oldukça zorlu bir süreç olduğunu ve bu konuda halihazırda A400M Programı kapsamında yüzyüze oldukları sorunların üzerinden gelmeyi başardıklarında konuşmayı tercih edeceğini ifade eden ALONSO, “Ancak A400M’nin mükemmel bir uçak olduğuna ikna olmuş durumdayım ve A400M konusundaki kararlılığımız hala devam etmekte” dedi. A400M Atlas Uçaklarının dişli kutusunda yaşanan sorunlar ve uçağın orta gövdesinde alüminyum alaşımdan üretilen parçalarda tespit edilen küçük çatlaklar son dönemde şirketin başını oldukça ağırtmış ve TMB ‘16 etkinliğinin de en çok irdelenen konularından birisi olmuştur. Alüminyum alaşım malzemenin MSN070 nolu A400M Uçağından itibaren değiştirilmesi kararlaştırılmıştır. MSN070’e kadar olan uçaklardaki söz konusu aluminyum alaşım malzemelerin ise programlı bakım çalışmaları kapsamında değiştirilmesi planlanıyor.

Dişli kutusunda karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik devam eden çalışmalar hakkında basın mensuplarına bilgi veren ALONSO, bu çerçevede dişli kutusu üreticisi Avio Aero tarafından ara çözüm olarak sunulan modifiye edilmiş pervane dişli kutusunun [propeller gearbox/PGB] testleri için tahsis edilen A400M Grizly 6/MSN6 Test ve Değerlendirme Uçağı [uçaktaki motorlardan ikisi modifiye edilmiş pervane dişli kutusu ile donatılmıştır] ile 24 Haziran 2o16 tarihine kadar 1oo saatlik uçuş testinin gerçekleştirileceğini ve testlerin olumlu sonuçlanması durumunda ara çözüm olarak bu modifiye edilmiş pervane dişli kutularının mevcutlarla [26 A400M Uçağı teslim edilmiştir] değiştirileceğini söyledi. ALONSO çatlaklarla ilgili olarak da, “Çatlak bir güvenlik meselesi değil. Emniyet belli aralıklarla gerçekleştirilen muayenelerle garanti altına alınmaktadır,” dedi. Edinilen bilgiye göre Avio Aero tarafından geliştirilen ve Eylül ayına kadar sertifikasyon sürecinin tamamlanması planlanan ara çözüm pervane dişli kutuları uçaklarda kullanılmaya başlandıktan sonra TP400-D6 Turboprop Motorları her 6oo uçuş saatinde bir kontrol edilecekler. Emniyet tedbirleri nedeniyle bu süre geçtiğimiz günlerde önce 2oo saate, ardından da 2o saate çekilmişti.

Her ne kadar pervane dişli kutusu İtalyan Avio çözümü olsa da Avio’nun bağlı olduğu General Electric te, mühendislik çalışmalarında büyük bir uzman kadrosuyla destek veriyor. Kalıcı çözüm olarak GE ve Avio Aero mühendislerince geliştirilecek yeni pervane dişli kutusunun ise test ve sertifikasyon çalışmalarının planlandığı gibi gitmesi ve Airbus’ın sonuçtan memnun kalması durumunda ancak 2o17 yılı sonlarına doğru seri üretim teslimatlarının başlaması bekleniyor. Ortaya çıkan bu tablo nedeniyle ADS’nin A400M teslimat takviminde yeni bir güncellemeye gitmesi de bekleniyor. Avio Aero ürünü pervane dişli kutusu bugüne kadar Batı dünyasında üretilmiş en büyük dişli kutusu olarak bilinmektedir.

A400M Atlas Stratejik Ulaştırma Uçakları  her biri deniz seviyesinde 11.oooshp güç kapasiteli ve 8 kanatçıklı Ratier-Figeac ürünü FH386 pervaneye sahip 4 adet TP400-D6 Turboprop Motoru ile güçlendirilmektedir. Sağ ve sol kanatta bulunan motorlardan içte yer alanlar saat istikameti yönünde dönerken, dışta yer alanlar ise saat istikametinin tersine bir dönüş gerçekleştiriyor. Dolayısıyla dışta yer alan motorlarda pervanenin saat istikametinin tersine dönüş yapabilmesi için farklı bir pervane dişli kutusu kullanılmıştır. Ortaya çıkan sorun da sadece bu motorların farklı olan dişlilerinde yaşanmakta ve malzeme ham-maddesi sorunlarından kaynaklandığı dile getirilmektedir. Dünyada ilk kez A400M üzerinde denenen ve ‘Down-Between-Engines’ [DBE] olarak adlandırılan bu konfigürasyonun hem aerodinamik, hem de yapısal açıdan birçok avantaj sağladığı belirtilmiştir. Bu sayede A400M Uçağının dikey stabilizesinin aynı yönde dönen pervanelerin üreteceği torku karşılayabilmek amacıyla çok büyük bir yapıya sahip olması zorunluluğu ortadan kalkmış, hatta dikey stabilize [kuyruk] yüzeyinde %17’lik bir küçülme elde edilmiş ve uçağın düşük hızlardaki kaldırma gücünde %4’lük bir artış sağlanmıştır.

ADS Military Aircraft Başkanı Fernando ALONSO, test uçuşu sırasında düşen MSN023’ün yerini alacak yeni A400M Uçağının Türk Hava Kuvvetleri’ne ne zaman teslim edileceği yönündeki bir soruya cevaben de Türk yetkililerle bu konuda sürdürülen görüşmelerde son aşamaya gelindiğine dikkat çekti ve ekledi, “Kazadan sonra yeni uçağın iki yıl içinde teslim edilebileceğini belirtmiştik. Amacımız Türkiye’nin ihtiyacını hızla karşılamak. Airbus olarak A400M imalat hattında kapasite artışına gittik. İmalatla ilgili geçmişte yaşanan sıkıntıları aştık. Türkiye’nin ihtiyacını en kısa sürede karşılayacağız. Büyük ihtimalle teslimatı gelecek yıl içinde yapmayı planlıyoruz. Hangi ülkenin uçağının Türkiye’ye kaydırılacağı ise henüz belli değil.”

Hatırlanacağı üzere Türk Hava Kuvvetleri için üretilen MSN023 seri numaralı 3ncü A400M Uçağı İspanya’nın Sevilla kentinde Airbus Military sorumluluğunda 9 Mayıs 2o15’te icra edilen ilk uçuş testi [Fabrika Kabul Testi] sırasında düşmüştü. Uçağın motorlarından üçü kalkıştan hemen sonra ‘idle’ olarak adlandırılan en düşük güç seviyesine geçmiş, pilotların tüm çabasına rağmen güç seviyesi artırılamadığı için uçak istikrarlı bir uçuş yapamadığından yere çakılmıştı. Elim kazada uçakta bulunan mürettebattan dördü vefat ederken ikisi de ağır yaralanmıştı. Kaza raporu henüz resmi olarak kamuoyu ile paylaşılması da kazanın sayısal motor kontrol sistemi FADEC [Tam Yetkili Sayısal Motor Kontrolü]’te yaşanan sistematik hatadan kaynaklandığı değerlendirilmektedir.  TMB ‘16 etkinliği kapsamında verilen brifinglerde halen 5 ülke hava kuvvetleri hizmetinde toplamda 26 A400M Atlas Stratejik Ulaştırma Uçağı’nın görev yaptığı ve bu uçaklarla bugüne kadar toplamda 9.ooo saat uçuş icra edildiği bilgisi paylaşıldı. 10.ooo’nci uçuş saatinin Temmuz ayı içinde doldurulması bekleniyor. HvKK hizmetinde halen 221’inci Hava Ulaştırma Filo Komutanlığı tarafından uçurulan MSN009, MSN013 ve MSN028 olmak üzere üç A400M Atlas Stratejik Ulaştırma Uçağı bulunmaktadır. ADS Military Aircraft verilerine göre Türk Hava Kuvvetlerince A400M Uçakları ile Ocak ayında 34, Şubat’ta 41, Mart’ta 6o, Nisan’da 47 ve Mayıs ayında da 41 saat uçuş gerçekleştirilmiştir  .

 



  Önceki Sayılar
   
YORUMLAR
Yorumlarınızı aşağıdaki formu kullanarak bize iletebilirsiniz...

MÖNCH TÜRKİYE YAYINCILIK

Hoşdere Caddesi, Halit Ziya Sokak,
No: 26/9 Çankaya 06540
Ankara / Türkiye
Tel: +[90-312] 441 93 54
Fax: +[90-312] 439 57 24

BİZİ TAKİP EDİN

BLOG

Designed by Etkileşim Grafik Tasarım | Powered by AdaNet